onsdag den 8. januar 2014

Spring White

Endnu en overraskelse her på dag 3 af Tealure Ugen. Dagens hvide the, smagte nemlig af noget mere, end jeg ellers synes hvide theer plejer :-)

Jeg har smagt på Spring White, der er en nepalesisk hvid the. Theen får en flot gul farve, som jeg synes er lidt mørkere end hvide theer normalt er. Derudover synes jeg også smagen var noget mere fremtræden. Faktisk synes jeg denne the smagte lidt som en oolong the, jeg har smagt tidligere, hvorimod oolong theen jeg drak i går, næsten var lige så mild som en hvid the.

Dette fik mig til at nærstudere de tørre theblade, for gad hvide om der måske var bytte rundt på de to theer i emballagen? Men efter nærstuderingen kunne jeg konkludere, at der ikke var byttet rundt på theerne, så den er god nok. Oolong theen fra i går er bare meget mild, mens den hvide the fra i dag smager af en del.

Dermed kan jeg for 3. dag konkludere, at Tealure har fundet endnu en the, der "afviger fra normalen", hvor "normalen" er de theer, jeg tidligere har smagt ;-) Det er da lidt sjovt.

Igen i dag er jeg også ret begejstret for theen uden sådan rigtigt at kunne forklare, hvad den smager af. Det kommer nemlig hurtigt til at lyde som om, jeg beskriver de to forgående theer, når jeg skriver "sød og frugtagtig", men ingen af de tre theer har på nogen måde været ens, selv om jeg ofte bruger de samme ord til at beskrive.

Denne thes smag bliver kraftigere efter man har sunket theen, og smagen bliver siddende på tungen længe, på den gode måde! (Når det er på den dårlige måde, er det bitterheden, der bliver siddende ;-) )

Theen er mindre frugtagtig end de to foregående theer, men til gengæld har den masser af sødme. Måske næsten mere end de to andre theer. Derudover dufter den mildt af blomster.

Tealure beskriver selve produceringen af theen således:
Plukningen foregår på specielle dage om foråret, når solen bliver stærkere og teplantagen skinner som sølv. Efter håndplukningen lagres bladene i den kølige forårsluft i over 18 timer. Dette giver en naturlig visningsproces og oxidering. Efterbehandlingen sker ved at håndrulle bladene med en meget nænsom hånd. Derefter bliver de tørret, enten i solen eller i en maskine under meget mild varme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar