tirsdag den 10. juli 2012

Aroma i teen 2

Tidligere skrev jeg, på opfordring fra en læser, om aroma i teen. Jeg har efterfølgende gjort mig nogle flere tanker og opdagelser, og dem vil jeg gerne dele med jer.

I min søgen efter mere viden har jeg fundet frem til noget vigtigt: Aroma kan være både naturlig og kunstig.  Dvs. ordet aroma behøver i sig selv ikke at være negativt. Forvirringen, for mig, er opstået, fordi te-forhandlerne ikke er særlig gode til at informere om de to former for aroma. De er heller ikke særlig gode til at fortælle, hvilken slags aroma det er, der er i de forskellige te. -Måske fordi de ikke altid selv ved det?

Følgende er her en beskrivelse af de to slags aroma (kilde: China Tea House):

Kunstig aroma
Dette er kunstigt fremstillede smagsstoffer, der skal simulere smagen af noget naturligt ved kemisk fremstilling. F.eks. kan man opnå en kemisk forbindelse, der tilfører teen smag af jordbær, selv om teen aldrig har set skyggen af et jordbær.

Naturlig aroma
Dette er æteriske olier, der er udtrukket direkte fra smagsgiveren, der ofte er frugter og blomster. Æteriske olier er mikroskopiske olie "dråber" med duft og smag, der trækkes ud af frugten og blandes med naturligt sprit for at holde smag og duft. Derefter overføres smagen til teen ved høj varme. Dette får spritten til at fordampe, og smag og duft suges i stedet ind i tebladene. 

Nu er det store spørgsmål så, hvordan man undgår at købe te med kunstig aroma, hvis man ønsker dette. En 100% sikker guide kan jeg ikke give, men jeg vil hermed prøve at ridse nogle retningslinjer op:
- Køb te fra en forhandler, der skriver hvilken type aroma, der er i teen.
- Undgå te, hvor aromaen ikke er udspecificeret eller hvor den kaldes "naturidentisk"
- Køb økologisk te
- Spørg forhandleren
- Ved tvivl, køb ikke teen!

Inden du helt afskriver at købe te med kunstig aroma vil jeg dog tilføje, at jeg også fandt frem til følgende i min søgning: Fremstillingen af kunstige aromaer sparer på de naturlige ressourcer, der er begrænsede. Kunstige aromaer er altså med til at begrænse brugen af naturlige ressourcer, så disse forhåbentlig aldrig forsvinder.

Personligt vil jeg fremover være mere kritisk med at købe te, der er kunstigt fremstillet. Ikke fordi jeg ikke ønsker at drikke disse te, men fordi jeg ikke ønsker at drikke te, der smager syntetisk. Smager teen naturligt, har jeg ikke noget imod, hvis den er med kunstig aroma. Dog vil jeg altid vælge et naturligt alternativ, hvis et sådan findes og som tidligere nævnt vil jeg gerne have flere økologiske te i mit sortiment.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar