mandag den 30. december 2013

Broker's Cup of Tea

Lige så meget som jeg elsker en dejlig let kop the på en mild the-base, ja lige så højt elsker jeg en rigtig kraftig sort the med en sjat fed mælk i. Den fede mælk gør theen dejlig rund i smagen, selv om den er kraftigt, og jeg synes især at denne type theer passer til de lidt koldere og mørke dage.

Broker's Cup of Tea fra Teatime & Aura er netop sådan en the.

Det er en blanding mellem en kraftig indisk the fra højtliggende plantager og en CTC the fra Kenya. CTC står for metoden thebladene er behandlet på: Cut - Tear - Curl. Dette gør theen meget fin i det, så det næsten ligner pulver. Af samme grund anbefaler jeg, at man brygger denne the i et papir- eller bomuldsfilter. Anvender man en the-si, kommer der ofte meget "støv" med i theen efter sien er fjernet.

Jeg kan ikke forklare, hvordan denne the smager, for den smager jo "bare" af the :-) Men den kan i hvert fald anbefales! Er man til sukker i theen, kan dette også anbefales, men hvis man ikke kan lide mælk i theen, kan det godt være, man ikke vil synes om denne the. Jeg synes bestemt, den skal drikke med mælk i, men det er jo bare min personlige mening :-)

Jeg tror, dette bliver årets sidste indlæg, så jeg vil gerne benytte lejligheden til at ønske jer alle et godt nytår. Jeg glæder mig til et år 2014, der forhåbentlig kommer til at byde på lige så mange nye spændende theer som 2013 har :-)

2 kommentarer:

  1. Hej Julie ! :)

    Du skriver tit om, at du hælder en lille smule mælk i sorte teer. Jeg har læst at mange anbefaler dette. Jeg har forsøgt mig frem, da jeg især her om vinteren drikker sort te. Desværre synes jeg bare altid at min te kommer til at smage af en tynd kop mælk, når jeg hælder mælk i teen. Kan det være fordi at teen ikke har været brygget kraftigt nok? Eller duer mine smagsløg måske bare ikke til mælk i teen? :b Har du nogle fif? :)

    // Pernille

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pernille,
      Jeg har en "regel" om, at første gang jeg smager en the, skal det altid være uden mælk. Så man jeg nemlig bedre vurdere, om den vil blive god/bedre med mælk.
      De lidt finere og mildere sorte theer, synes jeg ødelægges, hvis jeg hælder mælk i, men de fleste almindelige sorte theer fungerer fint med mælk.
      Hvor høj en fedt-procent mælken skal have afhænger af theen. De rigtig kraftige theer er bedst med sødmælk.
      Måske dine smagsløg bare ikke er til the med mælk? Ellers så prøv at komme lidt mere the i the-brevet eller lad den trække lidt længere.
      Jeg kan anbefale theer som Assam eller Kenya the til mælk :-)
      Mvh. Julie

      Slet