fredag den 22. november 2013

Løs the vs. brev-the (TeaTime & Aura)

I det første indlæg med julekalender inspiration, fortalte jeg også om julekalenderen fra TeaTime & Aura, der er en fin boks med 24 brev-theer. Jeg tilføjede, at jeg havde testet forskellen mellem TeaTime's løse theer og brev-theer, så jeg kunne godt stå inde for kvaliteten af theen, selv om den var i brev-form. Jeg synes, at denne kommentar krævede et indlæg for sig selv, så det får I her :-)

TeaTime laver nemlig deres egne brev-theer ud af deres populære løsvægtstheer. Theerne hældes i fine pyramideposer med god plads, så the-bladene kan folde sig ordentligt ud, når theen brygges. Derudover pakkes de i lufttætte foliepakker. Brev-theernes indpakning minder meget om brev-theerne fra Perchs, som jeg tidligere har nævn er gode til at opretholde theens kvalitet.

I smagstesten drak jeg Tante Paula's Yndlingsthe, der er lavet på en grøn kinesisk sencha the tilsat naturlige olier fra orange, citron og bergamotte. Tilsammen giver det en dejlig grøn Earl Grey the.

Jeg er gået hen og blevet rigtig glad for grønne earl grey theer. Både fordi jeg generelt er meget glad for earl grey, men også fordi den grønne base, gør theen lettere og mildere, og nogle gange er det bare rart med en afveksling fra den klassiske sorte earl grey. Tante Paula's Yndlingsthe er en rigtig skøn grøn earl grey med et tilpas forhold mellem den grønne the-smag og earl grey smagen. Den var en anelse parfumeret, men ikke for meget :-)

Men tilbage til testen :-) Jeg bryggede to kopper the. Én på brev-the og én på løs the. Farve og duft-mæssigt, blev theerne meget ens. Brev-theen var måske en smule mere farvet end løsvægtstheen. Smagsmæssigt var brev-theen lidt mere parfumeret, men det var tydeligt at smage, at det var samme the, der var tale om.

Efter brygningen kunne jeg se, at der havde været flere theblade i brev-theen, så derfor er det naturligt, at den har fået lidt mere kraft og smag, selv om de bryggede lige længe.

Efter testen kan jeg vurdere, at kvaliteten og smagen af de to typer theer er ens, og det kan dermed også konkluderes, at brev-theerne fra TeaTime er af lige så høj kvalitet som de løse theer!

Nu skrev jeg i starten af november, at jeg en dag godt kunne finde på at købe Perchs brev-theer til, når jeg får gæster, omend de var noget dyre. Her er brev-theerne fra TeaTime nok et endnu bedre bud, da de er lidt billigere, til trods for at kvaliteten og smagen er i hvert fald er lige så høj som Perchs. Perchs Teabags koster 3,10-4,40 kr. pr./stk., hvor TeaTime's Teabags koster 2,45-2,95 kr. pr./stk.
Bemærk thebladende i brev-theen, der stadig er store og fine, selv om det er en brevthe. De er ikke pulveriseret, som man kender det fra mange af de almindelig brev-theer, man køber i supermarkederne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar