fredag den 15. november 2013

Chai latte

I tirsdags besøgt jeg en god veninde, og mens det bare regnede og regnede, shoppede vi tøj og spiste på cafe. Bagefter tog vi hjem i sofaen for at se film, og så skulle der ellers laves Chai Latte!

Jeg har tidligere drukket rigtig meget "cafe chai latte", dvs. chai latte på pulver og mælk, men ud over at der sådan set ikke er meget the over disse "pulver-latter", så fik jeg også ofte ondt i maven af dem, formentlig pga. for meget sukker. Derfor er jeg holdt op med at drikke dem, og foretrækker nu rigtig chai the med en god stor sjat mælk. Chai er en af mine favorit-blandinger, når der skal krydderier i theen.

Derfor blev jeg virkelig glad, da TeaTime & Aura forærede mig en temmelig stor smagsprøve på deres lækre Chai Imperial, og den skulle selvfølgelig med hjem til min veninde, så vi kunne smage på de gode sager :-)

Chai Imperial er en indisk the lavet på sort the, anis-, cassis-, og ingefærstykker, samt kardemomme, nelliker og sort peber.

Opskriften på pakken er således:
1 spsk. Chai Imperial, 3 dl friskkogt vand, 1 dl varm mælk, rørsukker.
Vandet hældes over theen og skal trække i 3-5 minutter. Hæld lidt rørsukker i nu! Varm mælken op. Tag theen op og hæld mælken i. Rør rundt og god fornøjelse!

Vi fuldte opskriften på pakken nogenlunde, dog med et lidt andet blandingsforhold. Vi brugte en stor spiseskefuld (måske med lidt top ;-) ) pr. glas, og så bryggede vi en kraftig the med ca. 2 dl kogende vand pr. glas. Mit glas fik derefter en lille theskefuld rørsukker uden top, da jeg ikke ville have theen for sød. Normalt kommer jeg aldrig sukker i min the, men jeg syntes, jeg ville følge opskriften sådan nogenlunde, når det nu var første gang, jeg prøvede theen. Efter theen havde trukket et godt stykke tid, hældte vi ca. 1-1,5 dl varm letmælk på.

Resultatet blev faktisk meget lig de chai latter man får på cafe'erne, selv om smagen var noget mildere og mindre sød. Umiddelbart tror jeg, man kunne komme ret tæt på, ved at tilføje mere sukker og lidt kanel.

Nu er jeg glad for the, der ikke er sød, så jeg er STOR fan af denne the! Den er virkelig lækker, og fremover bliver den mit foretrukne valg, når der skal laves chai latte. Ikke flere pulver-theer til mig tak :-)

(Er man generelt glad for de meget søde cafe chai'er, så kan det godt være, man bliver lidt skuffet over denne! Men den er altså et super godt og nok også sundere alternativ, så prøv den!)

Rigtig god weekend :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar