lørdag den 10. november 2012

En hilsen fra Istanbul

Se hvad jeg har fundet i de små hyggelige butiksgader i Kadıköy, Istanbul


Det er såkaldt "kunstthe", der bindes sammen på en måde, der får thebladene til at folde sig ud som en smuk blomst, når de kommer i det varme vand. Theblomster som disse, bør derfor brygges i en glas-thekande eller et stort glas, så man rigtig kan se de smukke blomster.

Jeg har længe gerne ville prøve denne form for the, da jeg synes, det ser rigtig spændende og dekorativt ud. Derfor var jeg simpelthen nødt til at købe 2 stk. her i Istanbul :-) Jeg aner ikke, hvordan kvaliteten er i forhold til dem, man kan købe i Danmark, men de var billige, så det er værd at afprøve. Det skulle være jasmin-the, men de dufter slet ikke af noget, så jeg må indrømme, at jeg er lidt spændt på projektet. Jeg skal nok dele det med jer, når jeg har fået afprøvet dem i Danmark.

Ind til da vil jeg vise jer dette billede fra Frederiksdal Tehandel:
Dette er et eksempel på, hvordan en theblomst kan se ud.

Frederiksdal Tehandel skriver, at denne kunstthe er en gammel kinesisk tradition og at kun den fineste the blev anvendt til theblomsterne. De blev blandt andet anvendt som gaver. Dette formål synes jeg stadig er rigtig godt, også i Danmark, men man skal nok sørge for at gave-modtageren er indehaver af en glas-thekande. Umiddelbart vil jeg i hvert fald mene, at theblomsten vil tage sig pænere ud i sådan en frem for et glas. Men da jeg selv kun ejer glas, må jeg jo afprøve, om det kan lade sig gøre :-)

Tante T har lavet denne lille fine video, hvor man rigtig kan se theblomsten folde sig ud.

Fortsat god weekend i Danmark.

2 kommentarer:

  1. Synes de er så fine. Håber det smager godt, og at du har haft en god ferie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de er nemlig rigtig fine, så jeg håber også bare theen de laver er god :-) Lige nu er jeg dog i dilemma om, hvorvidt jeg bare skal afprøve i en kop, eller om jeg skal vente til at jeg har fået anskaffet mig en glas-kande.

      Og jo tak, jeg havde en dejlig ferie :-)

      Slet