søndag den 18. november 2012

Besøg hos Perchs - fra en anden vinkel

Da jeg i oktober var til the-arrangement hos Perchs, kom jeg i snak med nogle andre bloggere, bl.a. Cecilia fra Copenhagencakes. Cecilia laver de skønneste lækkerier, og jeg vil klart anbefale jer et kig forbi hendes blog.
Cecilia nævnte for mig, at hun ellers normalt var kaffe-drikker, men hun fandt arrangementet spændende og derfor valgte hun at takke ja til invitationen. Dette gav mig idéen til dette blog-indlæg. Jeg tænkte, at det ville være spændende for mine læsere at høre om arrangementet fra en anden vinkel, fra en der ikke i forvejen var vild med the. For der er jo ingen tvivl om, at jeg ville synes om arrangementet og al theen, eftersom jeg allerede er vild med the.
Derfor har jeg her lavet et interview med Cecilia om hendes oplevelse af arrangementet samt hendes the-vaner før og efter. Derudover har jeg selvfølgelig fået hende til at anbefale noget lækkert til theen :-)
-En stor tak til Cecilia for at ville deltage i interviewet.


Hvad var din generelle opfattelse af the-arrangementet?
For det første var jeg virkelig glad for at blive inviteret til arrangementet. Det er et kæmpe klap på skulderen, når man bliver inviteret til sådanne blogger-arrangementer. Så jeg havde selvfølgelig glædet mig længe!
Selve arrangementet var fantastisk! Fra det øjeblik vi trådte ind i den smukke the-salon blev man opslugt af skønne dufte og indtryk. Perchs lange the-historie var meget imponerende, og jeg er som københavner stolt af, at lille København i lille Danmark er hjemby for et af verdens ældste og mest indflydelsesrige thehuse. Christian og Stine (Hincheldey) var nogle super skønne og easy-to-like mennesker, man følte sig bare så godt tilpas under deres foredrag og kyndige opvartning.

Hvordan var dine the-vaner før arrangementet?
Det her er næsten pinligt, men jeg drak næsten aldrig the. Jeg er kaffe-entusiast, big-time! Jeg arbejder ved siden af studierne på en café og i den forbindelse har jeg lært meget om kaffe, været på kaffekurser osv. Til daglig drikker jeg et par kopper kaffe plus/minus, men når jeg til gengæld er på arbejde - that's a different story. Så bliver der smagt og drukket en hel del kaffe. Sort, cappuccino, americano - you name it! Og jeg går meget op i, at kaffen er lavet ordentligt og af ordentlige kaffebønner.
Men altså - til sagen. Jeg drak netop derfor virkelig sjældent the. Og hvis jeg så endelig drak the, så var det enten sådan en "fake"-the som pulverchai eller noget andet meget aromatiseret brev-the aka. "døde mus". Noget som jeg kan forstå, ikke er så velset i de finere "the-kredse".

Har dine the-vaner ændret sig efterfølgende?
JA! Jeg er ikke stolt af at indrømme det, men for pokker hvor har Perchs-besøget dog vendt op og ned i mine drikkevaner. Jeg drikker næsten ikke længere kaffe herhjemme - kun når jeg er på arbejde. Jeg har faktisk investeret i en the-kande, og jeg brygger sørme the sådan ca. en gang om dagen! Min kæreste er også hoppet med på the-bølgen, det er så hyggeligt! Især fordi han ikke drikker kaffe, så jeg har aldrig kunnet nyde en god kop kaffe sammen med ham. Der er bare noget særligt over at dele en god kaffestund tête-à-tête. Det er så nu i stedet blevet the-hygge couples-style, og jeg elsker det!

Cool Herbal

Er der en/flere theer du specielt husker fra aftenen?
Jeg synes vi smagte så mange theer på så kort tid, og for en the-nybegynder som mig var det umiddelbart meget svært at skelne den ene fra den anden. Selvfølgelig var der nogen, der skilte sig ud. Den allerførste the vi fik serveret, en White Yunnan, som jeg bedst kan beskrive som en let og elegant the, var virkelig herlig. Her sad jeg, og drak min første kop the i lange tider, og nød den rent faktisk. UDEN mælk og honning. Crazy...
Resten af de prøvesmagte theer var ikke nogen der slog benene væk under mig. MEN - så var vi så heldige at få en goodiebag med hjem, og i den goodiebag lå en the der sidenhen har stjålet mit hjerte. Cool Herbal hedder den. I virkeligheden er det nok ikke en rigtig the. Det er en urte-the. Men jeg er ligeglad, den er super frisk og herlig, og jeg er faktisk allerede løbet tør for den...

Var der the du ikke brød dig om under arrangementet?
Vi smagte en the der var så fin og mild, at den næsten ingen smag havde. Denne the hed Ceylon Silver Tips og er ekstremt dyr. I don't get it. Jeg var mildest talt uimponeret, men må nok konkludere, at mine smagsløg tydeligvis ikke er dygtige nok til at værdsætte denne slags the. Heldigvis for det, så behøver jeg da ikke spekulere i at sælge min ene nyre for at få råd til 100 gr...
I den helt modsatte ende smagte vi en meget kraftig og voldsom the, Kenya PF. Det var aggressiv og arrig the. Eftersigende skulle den være bedre med en sjat fløde eller fedtholdig mælk, men altså, nej. Bare nej.


Anbefal en lækker kage til en god kop the
Efter jeg selv er begyndt at drikke god the har jeg fået afprøvet en hel del lækkerier, der går godt til en god kop the. Alle slags kager og søde sager går selvfølgelig ikke til al slags the. Meget søde kager, cupcakes og lignende, harmonerer efter min mening bedst med en the, der ikke er sød. Og omvendt - søde theer går rigtig godt til rustikke og ikke-søde kager.
Jeg har selv opdaget, at en god hjemmelavet is passer afsindigt godt til en kop the. For nylig har jeg lavet kastanjeis med knas af brændte mandler. Det blev nydt med en the i den ene hånd og en is-ske i den anden ;)
Drikker man en the, der ikke er sød, vil jeg klart anbefale at nyde en god cookie eller cupcake ved siden af. Mine yndlingscupcakes er uden tvivl disse gulerodscupcakes med cream cheese frosting. Når det kommer til cookies, så elsker jeg disse cookie dough sandwiches som er herlige chocolate chip cookies der er stablet som en sandwich med rå (og æg-fri) cookie dough imellem. Mmmmm....
Jeg har selvfølgelig tonsvis af andre gode kage-forslag - tag et kig på mine opskrifter.


Som I kan læse i interviewet, er der faktisk nogle af de theer, jeg selv har fremhævet som positive overraskelser fra aftenen, der så absolut ikke har slået benene væk under Cecilia. Dette viser rigtig godt, hvad jeg har lagt væk på under mit formål med bloggen: "Bloggen skal ikke bruges som et opslagsværk over, hvad der smager godt og skidt, og bare fordi teen ikke falder i min smag, kan det sagtens være jeres favorit. Bloggen skal inspirere, ikke diktere.  – God fornøjelse!"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar