lørdag den 7. december 2013

Præstationsangst

Ja, så har jeg oplevet det med i mine the erfaringer :-)

D. 1. december, da jeg skulle starte på min gourmet the julekalender fra Simply Tea, fik jeg nærmest præstationsangst, da jeg skulle i gang med at brygge theen. Første krise gik ud på, at den fine dyre og meget specielle the jo helst ikke skulle ødelægges af mine brygningskundskaber (som egentlig er ret gode, men jeg blev alligevel nervøs). Tænk hvis nu jeg ikke kunne lide theen, fordi jeg simpelthen havde fået bryggen den forkert? Det var blandt andet disse tanker, der fik mig inspireret til indlægget Korrekt brygning af the, som I kunne læse den anden dag.

Jeg måtte jo springe ud i det, så endnu engang gennemlæste jeg de anvisninger, jeg havde modtaget fra Simply Tea, og så gik jeg ellers i gang.
Ind til videre overholder jeg alle reglerne, jeg skrev om under Korrekt brygning af the, når jeg brygger disse fine theer. Selv el-kedlen bliver der vogtet over, så den ikke overkoger vandet ;-)

Anden krise opstod, da det gik op for mig, at jeg ikke havde en ordentlig the kop til projektet. Hver pose i julekalenderen indeholder 2g the, hvilket passer til en kop på 200ml. Men mine kopper er enten for små (kan netop indeholde 200ml, men det duer jo ikke, når der også skal være plads til the-blade og the-si under brygning) eller for store (kan indeholde 400 ml = når 200 ml hældes i, kan the-sien næsten ikke nå ned til vandet). Jeg endte med at forsøge mig med en stor kop, hvor the-sien så kun fik vand på den nederste 1/3. Ikke optimalt, men den bedste løsning jeg havde.

Eller det vil sige, d. 2. december kom jeg pludselig i tanke om min fine røde kop fra min thekande/-kop :-) Den havde jeg helt glemt, fordi jeg havde brugt den som en del af min juledekoration. Det kunne I bl.a. se på de billeder jeg viste i går af min julekalender. Koppen er perfekt i både størrelse og brede, så nu bliver den flittigt brugt hver dag til mine julekalender theer. Bare ærgerligt jeg ikke huskede den d. 1. december.

Nu er det ind til videre blevet d. 7. december, og jeg har fået smagt på de 6 første theer i julekalenderen. Mit indtryk ind til nu er positivt. Det er nogle VIRKELIG dejlige theer, og jeg kan godt smage, at det er theer i særklasse. Dog er jeg stødt lidt på et "problem", da alle theerne er helt rene theer, og dem har jeg altså nogen gange lidt svært ved at beskrive. Jeg kan sagtens smage forskel på theerne, men at sætte ord på, der gør at I derude også får en ide om theens smag, er altså virkelig svært. Det er ligesom om mit ordforråd kun rækker til mild/kraftig og røget, når jeg skal beskrive theerne, og så kommer de hurtigt til at lyde meget ens i smagen, hvilket de jo slet ikke er. Måske man burde tage et the-smagningskursus ;-)

Det korte af det lange er, at jeg skal gøre mit bedste, men jeg undskylder på forhånd, hvis det bliver nogle meget korte og ensformige indlæg om disse theer. Det må endelig ikke få jer til at tro, at alle theerne smager ens. Jeg synes faktisk, at man bør gøre sig den tjeneste og afprøve i hvert fald en af disse theer, da det er noget af en oplevelse med disse fine rene theer, der stor set alle har en lang historie bag sig.

Simply Tea beskriver theernes historie på deres hjemmeside, så husk at benytte jer af de links, jeg kommer med i mine indlæg, der tager jer direkte til forhandlerens hjemmeside. Det er altså ret så spændende læsning :-)

Men nu til theen :-) Jeg vil ikke skrive om theerne i den rækkefølge, jeg drikker dem, men bare i den rækkefølge jeg lige synes passer. Så i dag vil jeg fortælle om theen fra d. 3. december. En grøn Meng Ding Sweet Dew fra Kina.

Theen er meget mild og lys af en grøn the at være, hvilket skyldes, at man kun anvender nye knopper fra det tidlige forår til theen. Den dufter af en eller anden plante, jeg ikke kan definere. Her er det desværre, at mine the kundskaber inden for rene theer svigter mig, for jeg kan simpelthen ikke beskrive denne the.

Men jeg kan rigtig god lide den, og jeg elsker, at den er så fin og mild i det, men samtidig faktisk har rigtig meget smag. Theens navn kommer fra dens oprindelse. Den er opvokset på bjerget Meng Ding i Kina. Sweet Dew er navnet på det tempel, der har lagt navn til theen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar