mandag den 14. maj 2012

Te eller the?

I forbindelse med opstart af denne blog blev jeg nygerrig efter, om det egentlig hed te eller the. Jeg har altid selv skrevet ordet med h, altså the, fordi jeg syntes ordet uden h, så lidt "tomt" ud :-)

Men nysgerrigheden gjorde, at jeg nu ville have et endeligt svar. En søgning på Google gav et resultat fra Dansk Sprognævn.

Følgende er et citat fra ovenstående link:
"Stavemåden te har været den eneste korrekte siden den første officielle retskrivningsordbog udkom i 1872.
Ordet te kom ind i dansk i sidste halvdel af 1600-tallet gennem det hollandske thee. Til at begynde med blev det i dansk stavet thee eller the, men siden 1872 har det altså officielt været uden h.
Man ser dog ikke så sjældent endda stavemåden the, måske fordi den fremmede stavemåde får teen som vare til at virke finere eller mere eksotisk. Men i virkeligheden er stavemåden the lige så forældet som fx theater, throne, rhabarber, thema og uhr, der jo i dag alle skrives uden h."

Som følge af ovenstående, er jeg derfor nu holdt op med at bruge h, når jeg skriver TE :-)

10 kommentarer:

  1. Hej Julie, Fin lille TE-blog du er gået i gang med - og fedt med opdateringerne gennem facebook så jeg kan se hvornår der er nyt.

    Et lille spørgsmål og en (stor) udfordring. :)

    Når nu man køber te, så er en rigtig stor del parfumerede, altså tilsat smag mere eller mindre kunstigt. Er det noget du har noget viden om eller holdning til?
    jeg selv er enormt pjattet med forskellig te-typer og smagsvarianter, men det er lidt fjollet at en naturlig drik bliver kunstig.

    Men nok filosofi..

    Udfordringen: Jeg har engang for MANGE år siden (måske min allerførste te) prøvet en Banante - sidenhen har jeg altid kigget, men aldrig fundet sådan en igen. Hvis du falder over den, så giv lige lyd. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene,

      Rigtig godt emne, du bringer op :-)

      Jeg har ikke så meget viden på området, men jeg har helt sikkert en holdning. Faktisk har jeg også et indlæg på trapperne, der netop omhandler en bestemt forhandlers te, som jeg synes, virker meget kunstige i smagen.

      Jeg vil gerne give et fyldestgørende svar, så jeg vælger at gøre det i form af et indlæg. Jeg skal nok opdatere dig, når jeg laver det :-)

      Mht. udfordringen, så er den hermed taget op :-) Jeg har fundet én banan te ind til videre, som jeg overvejer at købe, så jeg kan smage hvad det er for noget, men jeg fortsætter også søgningen andre steder. Jeg vender tilbage med mere info.

      /Julie, A Teaholic

      Slet
  2. hvor har du fundet banante henne? Jeg er helt klart med på at skulle have sådan en igen - så må jeg se om jeg bliver skuffet eller mindet lever op til det. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har fundet banan teen hos Tune Krydderier. De har en webshop, hvor teen kan købes for 10 kr., men da fragten var 60 kr., ville jeg lige se nærmere på, om der er andet, jeg kan bruge, inden jeg bestiller. Skal vi splejse fragten? ;-)

      Slet
    2. Jeg fandt også lige dette link, hvis du har mod på at lave din egen banan te ;-) Jeg overvejer, om jeg skulle prøve en dag.

      http://www.wikihow.com/Make-Banana-Peel-Tea

      Slet
    3. Nu spammer jeg lige :-)

      Banan kanel te: http://tekanden.dk/217_London-fruit-Banan-med-kanel-20-breve.html. Der er dog en del andre ingredienser i.

      Grøn Banan Fløde te: http://www.vildmedte.dk/product_info.php?products_id=64

      Banan vanilje te: http://frederiksdal-tehandel.dk/urte-te-58/buddhas-inspiration-p801. Denne har dog også en del andre ingredienser i.

      Jeg overvejer, om jeg skal prøve Banan Fløde teen. Banan vaniljen lyder dog også fristende.

      Slet
  3. Der er i stigende grad aroma olier i te herhjemme. Men derudover anvendes alt fra 5-9 sortering af teen. Hvilket giver en mere tam smag til teen. De billige teer vil typisk være fyldt med aroma olier og meget langt nede i sortering. Der findes dog i Danmark stadig få forhandlere af te uden aroma olier :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Dog havde det været rart at vide, hvor informationen kom fra :-)
      Så længe, det er naturlig aroma, synes jeg, det er helt fint, at mange forhandlere brugere dette i teen.

      Slet
  4. Super fin blog du er gået i gang med, jeg må indrømme jeg faktisk også altid har stavet det med h :)

    SvarSlet