torsdag den 17. maj 2012

Når det hele bliver lidt for rødt

Sidste sommer var jeg en tur på Roskilde Dyrskue, hvor en af standene solgte te og krydderier fra Tune Krydderier. De havde et godt tilbud min veninde og jeg ikke kunne stå for, så derfor blev der indkøbt te i rigelige mængder. På det tidspunkt var jeg ret vild med rød te, Rooibos, så derfor endte jeg med at købe en del varianter af denne te: Champagnebrus, Rabarber, Skovbær og Sommer. Derudover købte jeg en te med base på sort te; Kærlighedste.

Alle teen duftede dejligt, og jeg glædede mig til at komme hjem og smage. Især Rooibos Skovbær, da varianten fra Liljehøj jo er blandt mine favoritter, og den var jeg netop løbet tør for.

Desværre blev jeg skuffet. Teen smagte sådanset fint, men den var slet ikke så god som den fra Liljehøj. Smagen kan bedst beskrives som lidt syntetisk. Bevares, den kan sagtens både drikkes og nydes, men nogen favorit bliver den aldrig.

Senere skulle jeg så smage de andre Rooibos te og der var erfaringen nogenlunde den samme. Teen smager godt, men syntetisk, og man har ikke lyst til at drikke den i store mængder. Derudover erfarede jeg, at de minder meget om hinanden i smag. Jeg kan godt smage forskellen, men den er ikke overvældende. Kærlighedsteen var bedre, men stadig på grænsen til syntetisk (dog i mindre grad en Rooibos teerne), og jeg har tidligere haft en variant købt i Norge, der smagte væsentlig bedre.

Alt i alt vil jeg sige, at det er god te til prisen, for den var virkelig også billig :-) Der er ca. 120g. i hver pose, og vi gav 100 kr. for 10-11 poser, mener jeg.

Jeg har bestemt ikke fortrudt købet, men jeg ærgrer mig over, at jeg købte så mange Rooibos te i stedet for at prøve nogle af deres andre te. Jeg ved fra deres hjemmeside, at de også sælger urtete og grøn te. Måske jeg skal prøve det i år, hvis de har en stand igen?

Hele oplevelsen med de mange røde Rooibos te, gav mig dog en vigtig lektie: Det er vigtigt for mig at have forskellige typer te i køkkenet. Hvis jeg konstant drikker rød Rooibos, bliver jeg træt af det. Også selv om jeg drikker forskellige varianter.
I dag har jeg minimum 2 varianter af hver type te (Sort, Rød, Grøn, Hvid, Urte), ofte mange flere. Dog har jeg ingen Oolong i køkkenet, men det er en anden historie, som I nok skal få en anden dag :-)

1 kommentar:

  1. Jeg har lovet en af mine læsere at kommentere på det med syntetisk/parfumerede te. Der kommer et indlæg specifikt om dette emne inden for en uges tid :-)

    SvarSlet