søndag den 9. september 2012

Brev-te vs. løs te

Jeg har gået og tænkt lidt over forskellen på brev-te og løs te, bl.a. fordi mange jo mener, at brev-te bare er te-rester, der er samlet sammen og hældt på poser. Om dette er korrekt, skal jeg ikke udtale mig om, men mine erfaringer med brev-te vs. løs te vil jeg da gerne dele med jer :-)

Jeg har altid godt kunne lide brev-te, og i dag kan jeg stadig godt nyde en helt almindelig Lipton Earl Grey eller Pickwick Jordbær. Men i de fleste tilfælde vælger jeg løs te, da jeg synes, de kommer i mange flere spændende varianter, samtidig med at jeg rigtig godt kan lide, at jeg kan se teen, dens struktur og de smagsforstærkere, der er i. Derudover har jeg også en formodning (omend den ikke er bevist) om, at brev-te i flere tilfælde end løs te er tilsat kunstig aroma i stedet for naturlig aroma.

Ovenstående er selvfølgelig mest set i forhold til den mere almindelig brev-te, man køber i supermarkederne, for i dag findes efterhånden mange gode te-mærker som brev-te. For en uges tid siden skrev jeg om Pukka te, der udelukkende sælges som brev-te. Disse er alle lavet af naturlige råvarer med naturlige aromaer.
Derudover sælger f.eks.Perchs, hvor jeg ofte køber løs te, også te i breve. Disse te er også tilsat naturlig aroma.

Mærker som Pickwick og Lipton synes jeg også, har fået øjnene op for, at vi te-drikkere ønsker flere varianter. Hvor de førhen kun solgte sort te enten med eller uden frugtsmag, kan man nu også få både rød, grøn og hvid te i breve med forskellige smagsvarianter. Picklick laver også en ganske glimrende te af ren lakridsrod.

Kvalitetsmæssigt, tror jeg dog altid løs te vil være lidt foran, eftersom korrekt opbevaring af teen, betyder meget for teens holdbarhed og smag. Brev-te pakket i papir og placeret i en papkasse holder altså ikke på smagen på samme måde som en løs te i en lufttæt beholder.

Jeg tror konklusionen på ovenstående fra min side må være, at brev-te sagtens kan drikkes og nydes, især hvis man er på farten og bare skal have lidt forskelligt med. Men derudover vil jeg til hver en tid foretrække løs te :-)

Hvad synes du? Kom gerne med en kommentar om emnet :-)

2 kommentarer:

  1. Jeg drikker altid løs te :-) jeg er nok lidt sippet :) men mange af de store teplantager som fremstiller ctc te (brev te) er slemme til at tænke kvantitet fremfor kvalitet synes jeg :) desuden synes jeg brev te hurtigt bliver bitter eller giver en mystisk fornemmelse på tænderne :) men er jeg hos en veninde der tilbyder brev te siger jeg da alligevel ja tak, vil bare helst være fri hvis jeg kan blive det ;) pickwick jordbær er forøvrigt glimrende til at afkalke en kedel med :-p

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes faktisk også, der efterhånden findes flere forhandlere, der laver kvalitets-brevtheer. F.eks. TeaTime og Perchs.
      Man skal bare undgå "papkasserne" fra supermarkederne :-)
      Mvh. Julie

      Slet