tirsdag den 6. maj 2014

Grøn Valnød

Jeg har tidligere fortalt jer om en af mine favorit-theer: Grøn Valnød fra Østerlandsk Thehus. I dag skal det handle om en anden Grøn Valnød, nemlig den fra Tante T. I har faktisk også hørt om den tidligere, men ikke fra mig. I januar fortalte en læser nemlig om theen, efter hendes besøg hos Tante T, som var en præmie her igennem bloggen.

Læseren skrev dengang følgende:
"Vi havde valgt "Grøn valnød", som duftede skønt af karamel. Teen smagte godt og havde en fin, nærmest lysegul farve. Desværre var smagen ikke særlig kraftig, som om at teen skulle have trukket meget længere, end de fire minutter, som timeglasset anviste. Selv efter at havde ladet den trække i en halv time, for at se om det kunne forstærke smagen, var det en flad fornemmelse."

Som svar på læserens kommentar, skrev jeg dengang følgende:
"Jeg vil gerne afslutte med en kommentar ang. theen. Jeg har ikke smagt Grøn Valnød fra Tante T, så dette er udelukkende skrevet ud fra min formodning.
Det er min erfaring, at mange theer dufter af mere end de smager, og dette skuffer mange, da de forventer en kraftigere aroma i theen. Personligt synes jeg, at theen skal smage af the, mens aromaen skal være en lækker og let bi-smag. Om Grøn Valnød rent faktisk er for let i aromaen, ved jeg som sagt ikke, men jeg vil få fat i theen næste gang jeg kommer forbi Tante T, så jeg kan komme med min egen vurdering her på bloggen."

Nu har jeg endelig fået smagt theen selv, og derfor syntes jeg, jeg ville dele min oplevelse.

Tantens grønne valnød er lavet på grøn the med valnød. Theen beskrives ikke yderligere på hjemmesiden, men det ser ud som om, der er noget andet i theen, men jeg kan ikke lige se, hvad det er.

Når man brygger theen, er den noget uklar i farven, hvilket jeg ikke synes, man ser så tit? Den dufter dejligt af valnød og også lidt af chokolade? Jeg synes i hvert fald, at theen minder lidt om Hvid chokolade the bare med lidt valnød tilsat.
Smagen er mild og det er den grønne the-smag, der går igennem, mens valnødden giver en lækker bi-smag, der komplementerer den grønne the-smag godt. Jeg vil derfor give læseren ret i, at aromaen i denne the er mild, men personligt synes jeg, dette er positivt, da jeg jo allerede har en grøn valnød med kraftigere aroma (den fra Østerlandsk).

Da Grøn Valnød fra Østerlandsk Thehus som sagt er en af mine favoritter, forventede jeg faktisk fra starten, at jeg ville blive skuffet over denne the, for jeg tror ikke, theen fra Østerlandsk kan overgåes. Men sammenligningen (ud over navnet) var slet ikke nødvendig, for theerne er så forskellige at det ville være synd at sammenligne dem. Denne the er virkelig lækker bare på en helt anden måde.
Den er ikke så slik-agtig som theen fra Østerlandsk (der smager af sirup), men til gengæld smager denne nok lidt mere af valnød. Det er en frisk og afslappende the, der vil passe rigtig godt til en god, men ikke for kraftig, chokoladekage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar