mandag den 25. februar 2013

Forkølet?

Så kommer kuren her :-)

Eller nej, det tør jeg ikke love jer, men det er i hvert fald en the, jeg selv ofte drikker, når jeg er forkølet. Om den rent faktisk virker til at skræmme forkølelsen væk, ved jeg ikke, men jeg synes, den er god til at løsne op og give varme. Desuden smager den skønt, hvis man som jeg, er vild med ingefær.

Frisk ingefærthe med honning og citron

Ingredienser
Frisk ingefær
Økologisk citron
Honning
Vand


Fremgangsmåde
Hæld koldt vand i den kop, du vil drikke theen af, lidt mere vand end den mængde the, du ønsker. Hæld vandet i en gryde og varm op.
Skær den mængde ingefær og citron, der passer dig. Jeg bruger 1-2 cm. ingefær afhængig af ingefærens tykkelse, da jeg ønsker min the stærk. Ingefæren må gerne få det til at kradse lidt i halsen, når jeg tager en tår :-) Til gengæld bruger jeg kun en anelse citron, da jeg ellers synes, theen bliver for syrlig.


Kom ingefæren i vandet sammen med honning, jeg bruger en lille theskefuld, da jeg generelt ikke søder min the. Honningen skal bare tilføre en smule sødme. Er du glad for honning, kan du sagtens komme mere i.


Lad theen koge i 5-10 minutter, så ingefæren rigtig kan afgive kraft til vandet.

Hæld op i koppen, fjern ingefærskiverne med en theske og put citronskiverne i. Jeg bruger økologiske citroner, da de ikke er sprøjtede, og det har jeg det bedst med, når citronen ikke koger med i vandet, men først kommes i bagefter.

Det færdige resultat:

Prøv dig frem og find det blandingsforhold, der passer dig bedst :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar