mandag den 1. oktober 2012

Den rette tekande

Jeg er blevet spurgt om, hvilken slags tekande, jeg selv bruger, da en læser ikke var tilfreds med sin tekande. Dette indlæg handler derfor om, hvordan man kan finde den rette tekande. Den skal jo både være pæn og holde teen varm og lækker :-)

Jeg har erfaret, at termotekander har det med at farve teen mørkere, jo længere teen er i kanden. Jeg kan ikke helt finde ud af hvorfor, men det må jo være noget med belægningen. Denne misfarvning, synes jeg, er rigtig ærgerligt, især hvis det er en fin grøn eller hvid te, man har brygget. Derfor plejer jeg selv at bruge termokander til kogende vand, så man kan brygge teen direkte i koppen efterhånden som den skal drikkes. Dette er også smart, hvis man har gæster, og de ikke alle ønsker samme slags te.
En gang i mellem laver jeg teen direkte i kanden, men det er kun, hvis jeg ved, den vil blive drukket inden for kort tid.

Alternativt bør en kande af glas/porcelæn bruges. Disse kander, har jeg ikke oplevet, ændrer farven på teen. Det er også denne type kander flere te-saloner bruger. Til gengæld bliver teen hurtigere kold og det er derfor begrænset, hvor længe kanden kan stå, også selv om man bruger en tehætte.

Derudover har jeg også prøvet en tekande af lertøj og en af metal (stål?). Kanden af lertøj misfarver også teen efter lidt tid, men ikke så slemt som termokanderne. Samtidig med det holder den heller ikke teen varm særlig længe. Kanden af metal holder ikke teen varm særlig længe, og jeg ved faktisk ikke, hvordan den holder på smag og farve, da jeg kun har prøvet den med sort og rød te. Disse te forblev pæne i farve og smag, men det gør de som regel også bedre end grønne og hvide te.

Lige nu har jeg selv 2 tekander, begge kuglekander fra Alfi af plastik med glas-indsats. Når jeg har gæster, serverer jeg kogende vand i den lilla kande og 80 grader vand i den grønne kande. Så kan gæsterne selv brygge deres te direkte i koppen.


Jeg drømmer dog om et par smukke porcelænskander, samt en simpel en i glas, hvor teens farve rigtig kan komme til sin ret. Men jeg bor småt, og der er desværre ikke mere plads i køkkenet, så det må forblive ved drømmen et par år endnu :-)

For at summere op:
- Går man meget op i teens farve og smag bibeholdes i kanden, bør man købe en tekande af porcelæn eller glas. Alternativt en termokande, der kun bruges til kogende vand.
- Drikker man teen relativt hurtigt, eller drikker man primært sort eller rød te, er en termokande eller en kande af lertøj et godt valg.

2 kommentarer:

  1. Jeg har ligeledes erfaret, at the ændrer smag og også farve når den brygges i en thermokande. Jeg bryder mig faktisk ikke om the fra en thermokande, men sværger til at lave den i en lertøjskande som jeg skolder først, så den er varmet op inden jeg brygger the, således holdes den varm lidt længere. Jeg har også en glaskande fra Eva Solo, den har en indsats som man kommer the'en i, men ulempen er, at den forbliver i kanden indtil man har drukket det hele, og så er den sidste the mere kraftig og kan også blive bitter. Jeg leder således også stadig efter den perfekte thekande.
    Mvh. Anja

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anja,
      Tak for din kommentar. Jeg fik også selv en lertøjskande 8 dage efter dette indlæg blev skrevet, og den er klart min favorit. Men den holder så ikke på varmen så længe. Man kan åbenbart ikke få det hele på én gang :-)
      Jeg har fundet flere glaskander med indsats, men køber dem ikke da jeg også tænker, at det vil ødelægge theen, når bladene ikke kommer op ad vandet efter brygning.
      Løsningen her er i hvert fald lertøjskanden, og så må man bare drikke theen så hurtigt, at den ikke når at blive kold ;-)
      Mvh. Julie

      Slet