lørdag den 6. oktober 2012

NEM rengøring af tekande

Nu har jeg jo for ikke så længe siden, fortalt jer lidt om mine oplevelser med forskellige typer af tekander. Derfor synes jeg, at det også er passende at fortælle jer om, hvordan jeg rengører mine kander på en super nem, effektiv og billig måde. Nemlig med bagepulver!!


Indvendig rengøring: Den grundige
Hæld 2 spsk. bagepulver i tekanden sammen med 1 liter kogende vand. Lad stå i 10-12 timer. Skyl kanden efter et par gange med rent vand.

Indvendig rengøring: Den hurtige
Hæld 2-3 tsk. bagepulver i kanden sammen med 1-2 dl varmt vand fra hanen (eller kogende vand). Lad det bruse af, ryst kanden godt og skyl derefter et par gange med rent vand.

Udvendig rengøring


Før rengøring:


Hæld bagepulver på en våd opvaskebørste og skrub. Skyl kanden over og tør af med et viskestykke.


Efter rengøring:

Prøv især at bemærke den hvide farve på låget!

Ovenstående metode har jeg anvendt til termokander og lertøjskander. Den kan også bruges til glas- og porcelænskander, men ikke til kander af stål, da stålet bliver mat af bagepulveret.

Metoden kan også bruges til kaffekander, men den er mest effektiv til tekander :-)

Termokander kan også rengøres ved hjælp af opvaskemiddel og en speciel opvaskebørste til termokander. Jeg har selv sådan en børste, men jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig bruger den mere efter jeg har opdaget tricket med bagepulveret ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar