onsdag den 31. oktober 2012

The-smagning hos Perchs

Nu er det blevet tid til at fortælle om den the-smagning, jeg oplevede hos Perchs i sidste uge. Dette var første gang jeg oplevede en rigtig the-smagning, så det var spændende. Blandt andet fik vi at vide, at vi gerne måtte både slubre og spytte ud, lidt lige som ved vin-smagning. Jeg valgt dog ikke at spytte nogen af theerne ud. Det var næsten synd, syntes jeg ;-)

Vi skulle smage 10 forskellige theer: 7 rene theer og 3 aromatiserede theer. De 7 rene theer var opdelt, så den fineste skulle smages først og den kraftigste til sidst.

Jeg havde taget notes bogen med, så jeg kunne skrive lidt om hver enkelt the. Ellers glemmer man nok hurtigt de indtryk, man fik. Det hele gik dog lidt stærkt, så det er kun blevet meget få ord om hver enkelt the, og de er ikke beskrevet så detaljeret, som jeg normalt forsøger at gøre det. Men det kan sagtens bruges til at give en ide om theen, og skulle jeg en dag smagen en af theerne igen (der står et par på ønskelisten ;-) ), skal jeg nok beskrive den bedre for jer.

Ud over theen i koppen, kunne vi også se en tallerken med bladene fra hver the i både brygget og ubrygget form. For at give jer lidt den samme indsigt, har jeg taget billeder af alle tallerkenerne. Desværre bliver billederne lidt små her på bloggen, men I kan se dem i større størrelse på Facebook.

Men nu til selve theerne.

1. the: Ceylon Silver Tips - hvid the (yderste til højre i billedet)
Dette var en MEGET mild og næsten farveløs the, der havde en rigtig lækker svag sødme over sig. Theen er i den helt fine og meget dyre ende, så jeg har aldrig smagt den før og altid tænkt, at ingen the var SÅ mange penge værd. Men jeg må indrømme, at jeg efter at have smagt den overvejer, om jeg alligevel skulle få sparet op. Pt er den udsolgt, men man kan blive skrevet på venteliste hos Perchs, hvis nogen skulle være interesseret.

2. the: Japansk Gyokuro - grøn the (i midten af billedet)
Denne grønne the dufter mildt i forhold til andre grønne the. Den smager lidt af græs, hvilket jeg faktisk er begyndt at synes om :-) (De første gange jeg smagte the, hvis smag mindede om græs, brød jeg mig ikke om det). Vi fik at vide, at denne the er god til sushi, men til prisen, tror jeg nu nok, jeg vil vælge en anden grøn the, hvis jeg gerne ville have grøn the til min sushi.


3. the: Grøn Fragant Jade - grøn the (længst til højre, nedenstående billede)
En meget let og mild the, der smager lidt af blomster. Vi fik at vide, at dette er Kronprinsesse Marys yndlingsthe.

4. the: Kina Oolong - oolong the (i midten af nedenstående billede)
Oolong er den the-type, jeg har mindst erfaring med, og mine første forsøg fik ikke ligefrem englene til at synge. Det kan du læse mere om her.
Denne var dog den bedste Oolong, jeg ind til videre har smagt (ud af 3). Den dufter af bambus, og smagen er mild, men samtidig også lidt "fyldig" på en måde. Ja, det lyder modsigende, men det var sådan jeg oplevede den :-)

5. the: Darjeeling 1st Flush Top - sort the (længst til venstre i nedenstående billede)
Denne the kaldes også "Theens Champagne". Den dufter meget mildt taget i betragtning, at det er en sort the,  og så dufter faktisk også sødt. Smagen mindede mest af alt om en lækker sødlig hvid the, dog med lidt kraftigere smag (uden at være kraftig overhovedet).


6. the: Ceylon OP - sort the (til højre, nedenstående billede)
Dette er en meget let sort the. Mere fik jeg desværre ikke skrevet om den.

7. the: Kenya PF - sort the (til venstre, nedenstående billede)
Denne the har en skøn dyb rød farve. Vi fik anbefalet at drikke den med mælk, men jeg valgt at tage første tår uden mælk for rigtig at kunne smage theen. Den var alt for kraftigt, og smagte faktisk temmelig grimt. Så jeg var spændt på, om den overhovedet var noget for mig, efter jeg fik lidt sødmælk i den (Perchs anbefaler fedt-holdig mælk eller fløde til denne the). Men som et slag fra en tryllestav stod jeg pludselig med den lækreste cremede aromatiske the. Nøj, hvor var den lækker. Det overraskede mig virkelig, hvor meget en sjat mælk kunne gøre.


Så nåede vi til de aromatiske theer.

8. the: Hvid Tempel - hvid the (længst til højre, nedenstående billede)
Denne skønne the har længe været blandt mine favoritter. Jeg har derfor allerede fortalt jer om den. Se mere her.

9. the: Grøn Bambus - grøn the (i midten, nedenstående billede)
Da jeg smagte denne the udbrød jeg, at den måtte jeg eje. Det pudsige var så, at netop denne the var at finde i den goodie bag vi fik med, inden vi gik hjem. Så nu er jeg altså indehaver af en fin dåse fyldt med denne lækre the, og jeg vil derfor tillade mig at vente med en præsentere den for jer, da den var så skøn, at jeg gerne vil give den sit eget indlæg i den kommende tid.
Jeg kan sige det sådan, at hvis I er vilde med sodavandsis i den varme sommer, så vil I elske denne the på en kold vinterdag :-)

10. the: Rooibos Vanille - rød "the" (Ja, det er jo egentlig ikke en the, men det kan du læse mere om her.) (længst til venstre, nedenstående billede)
Denne skrev jeg ingen noter om, fordi jeg var overbevist om, at jeg allerede havde skrevet om den på bloggen, men nu kan jeg se, at jeg aldrig har fået lavet indlægget. Kun taget billederne. Ups :-(
Jeg vil derfor tillade mig at vente med at fortælle om denne the, til jeg får lavet det indlæg, jeg troede, jeg havde delt med jer for længst. UPDATE: Nu har jeg fået skrevet om theen.


Det var alt for denne gang. Jeg håber, I har nydt at dele min oplevelse med the-smagning med mig.

Til slut vil jeg fremhæve de the, jeg fandt mest interessante under the-smagningen:
- 1. the: Ceylon Silver Tips
- 5. the: Darjeeling 1st Flush Top
- 7. the: Kenya PF (med sødmælk ;-) )
- 9. the: Grøn Bambus

Ingen kommentarer:

Send en kommentar