onsdag den 24. oktober 2012

Fremover hedder det the!

I går aftes efter jeg var kommet hjem fra Perch's Tea Room, satte jeg mig ned og læste lidt i Christian Hincheldeys bog "The - fra blad til kop". Her fangede følgende tekst mit øje:

"I 1800-tallet stavede man i Danmark te med 'h', altså 'the', og i skrivende stund er stavemåden 'te' korrekt dansk sprogbrug. Men der er noget forkert ved stavemåden 'te'. Det er, som om drikken taber en dimension i den nye retskrivning. At stave the med 'h' bevirker, at den stadig fremstår som en elegant kulturskat med alt, hvad det indebærer. Nogle traditioner er værd at holde fast i."

På baggrund af dette, har jeg nu bestemt, at jeg fremover vil skrive 'the' i stedet for 'te'.

Før jeg startede denne blog, skrev jeg altid the med 'h', fordi jeg syntes, det så mere rigtigt ud, og jeg troede faktisk også, det var korrekt at skrive både med og uden h. Men i forbindelse med bloggens opstart undersøgte jeg det og fandt ud af, at det i dag kun er 'te', der er korrekt. Dette skrev jeg også et indlæg om.
Jeg blev egentlig lidt skuffet over min nye viden, da jeg syntes meget bedre om stavemåden 'the', men jeg ønskede, at bloggen skulle være stavet korrekt, så derfor ændrede jeg min måde at skrive ordet på.

Men nu har jeg altså ombestemt mig :-) Christian har jo helt ret, når han skriver, at theen fremstår som en elegant kulturskat med alt, hvad det indebærer, når den staves med 'h', så derfor vil jeg nu også holde fast i denne gamle tradition, selv om retskrivningsordbogen siger, at det er forkert.

Det håber jeg, I kan bære over med ;-)

(Psst.. I skal nok høre meget mere om aftenen hos Perch's i den kommende tid, men jeg håber, I er lidt tålmodige. Jeg er nu gået i gang med endnu en omgang eksamens-forberedelser, så selv om jeg gerne ville bruge al min tid på blog-opdateringer samt svare på jeres mange kommentarer, bliver jeg simpelthen nødt til også at få læst lidt til eksamen.)

6 kommentarer:

  1. Må jeg også lige sige, at jeg simpelthen har studset så mange gange over, at du skriver "te" i flertal - endte med at slå det op i retksrivningsordbogen, og det hedder altså "teer" :) Derudover mener jeg nu også, at the er rarest med h i midten ;)

    SvarSlet
  2. Hej Stinna,

    Jeg skriver nu altid teer eller teerne, hvis det er konkrete te, jeg skriver om. Men når det er mere generelt, skriver jeg te, eller the fremover ;-)

    F.eks. skriver jeg her "konkrete te" og ikke "konkrete teer", fordi jeg ikke snakker om en specifik the men blot begrebet 'the'.

    Så det er helt bevidst :-)

    Jeg ville jo heller aldrig skrive "Jeg drikker ofte theer", selv om jeg selvfølgelig ikke kun drikker én slags. Næ, jeg vil skrive "Jeg drikker ofte the".

    SvarSlet
  3. Men hvis du nu går op i, at the skal være skrevet korrekt, skal det altså på peges, at "flere the" er ukorrekt. Det hedder nu altså "flere theer", om det så er en konkret the, der snakkes om, eller ej :-)
    Normalt siger man jo også "Jeg drikker ofte kaffe", selvom man ikke kun drikker én slags. Og alligevel hedder kaffe i flertal kaffer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Men hov, jeg tror, I misforstår mig :-)

      Jeg forsøger ikke at sige, at min måde at gøre det på er korrekt iht. retskrivningsordbogen. Jeg prøver blot at forklare min tankegang bag, hvornår jeg selv skriver 'the' eller 'theer'.
      Jeg ved godt, det er korrekt at skrive "flere 'theer'".

      Jeg er blevet mere opmærksom på det i mine seneste indlæg, da jeg da er ked af, hvis det ligefrem generer nogen, at jeg ikke skriver 100% korrekt, men jeg synes nu også, at min måde at gøre det på, gør bloggen mere personlig og nærværende. -For det ER en personlig blog, og ikke en retskrivningsordbog.

      Igen: Det håber jeg, I kan bære over med :-)

      Slet
    2. Jeg ville blot påpege det. Det skulle på ingen måde opfattes som et surt opstød :) Jeg synes, det er helt fint, at du skriver det på din egen måde - det er jo trods alt din blog, og de skal jo nemlig være personlige.

      Slet
    3. Det er såmænd også helt i orden, at I påpeger det, jeg ville bare sikre mig, at jeg ikke blev misforstået :-)

      Slet