søndag den 6. april 2014

Darjeeling First Flush #3

Sådan cirka et år forsinket kommer her en beretning om sidste års Darjeeling 1st Flush theer fra Tante T. Jeg har allerede fortalt jer om den økologiske 1st Flush fra Singbulli plantagen, som jeg investerede i sidste år, men jeg fik også en smagsprøve med på Teesta Valley theen, som jeg aldrig fik fortalt jer om, til trods for at jeg ellers lavede en sammenligning af de to theer. Jeg tog både billeder og skrev noter, og så gik den oplevelse ellers i glemmebogen midt i kandidatafhandling og flytning til Istanbul.

Men nu er det jo tid til Darjeeling First Flush 2014, og i den anledning syntes jeg, det var på tide, jeg fik afsluttet sidste års beretninger ;-)

Jeg bryggede begge theer på præcis samme måde: De skal begge brygges på max. 80° i 2-3 minutter. Hurtigt blev det tydeligt, at den økologiske the fra Singbulli fik en lidt kraftigere farve i forhold til den meget fine og lette the fra Teesta Valley. Det er Teesta Valley'en til højre.

Generelt set smager de to theer meget ens, så der vil jeg henvise til mit indlæg om Singbulli theen fra sidste år. Der er dog en lille forskel i de to theer idet den økologiske Singbulli the virker en anelse blødere i smagen. Det er samme smag, der rammer smagsløgene, lige når man drikker theerne, men eftersmagen på Teesta Valley theen er en anelse besk. Ikke meget, men nok til at jeg er glad for, at den søde tante hos Tante T i sin tid anbefalede mig at købe den økologiske Singbulli. Bevares, havde jeg købt Teesta Valleyen og aldrig smagt Singbullien, havde jeg sikker været fint tilfreds, men når jeg nu har smagstestet dem begge, er det da rart at vide, at det er den bedste, jeg har fået mest med hjem af ;-)

Theerne er ikke længere at finde på Tante Ts hjemmeside, men jeg håber alligevel, at mine indlæg om First Flush theerne kan bruges til inspiration, hvis I overvejer at investere i en First Flush 2014, der så småt er ved at komme på gaden :-)

Er der noget, der kan få mig i forårs humør, så er det sol på næsen og Darjeeling First Flush i glasset. God søndag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar