søndag den 29. juni 2014

Chaun Tong Da Hong Pao

Sygdommen er ved at være over (håber jeg), så nu må det vist være tid til en opdatering :-)

Selv om vi er halvvejs gennem året, er jeg stadig langt fra færdig med at fortælle om alle de julekalender theer, jeg drak sidste år i december. I dag skal det handle om en oolong the, som jeg smagte på d. 17. december: Chaun Tong Da Hong Pao, også kaldet Traditionel Big Red Robe Oolong fra SimplyTea. Min the er fra 2012 høsten, mens linket er til 2013 høsten, da den fra 2012 ikke sælges længere.

Simply Teas hjemmeside er en spændende beskrivelse af theen samt den "temaster", der producerer theen. Her forklares hele processen også fra friskt theblad til færdig the.

Theen dufter dejligt af oolong og den har en flot frisk orangebrun farve (på SimplyTea er den beskrevet som dybrød, det synes jeg dog ikke, men måske 2013 høsten har en anden farve?). Bladene kan bruges 6 gange eller man kan lade bladene ligge i koppen og bare hælde mere vand over, når den er tom. Oolong theer bliver nemlig ikke bitre og de kan tåle næsten kogende vand (95 grader).

Smagen er blød og mild, og den minder meget om de mange andre kvalitets oolong theer, jeg har smagt, så jeg syntes ikke som sådan, at theen skilte sig ud. Men god, det var den. Jeg er gået hen og blevet virkelig glad for disse dejlige milde, men stadig fyldige oolong theer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar