fredag den 25. oktober 2013

Indian Chai

Chai the (ikke latte) er generelt en af mine yndlingstheer. Selv om jeg foretrækker the-versionen og ikke en latte, så skal der dog stadig en god sjat mælk i. Det fungerer bare rigtig godt med den krydrede drik!

Chai the findes i mange versioner. Basen er sort the, men der findes også rene "urte-chai", der slet ikke indeholder the. Enten indeholder de rooibos eller også kun krydderier. Krydderierne er ofte en blanding af kanel, kardemomme, nelliker, ingefær, anis, peber og laurbærblade, men lige hvilke krydderier samt hvor mange varierer meget mellem forhandlerne. Nogle forhandlere tilføjer også vanille.

For mig er den helt rette chai the godt krydret, men ikke så meget at the-smagen forsvinder. Jeg vil gerne kunne smage, at det er the, jeg drikker. Jeg er dog også ret vild med rooibos chai. Krydderi-chai uden hverken sort the eller rooibos synes jeg er lidt kedelige. De fungerer heller ikke helt så godt med mælk i, hvilket jeg jo foretrækker.

Chai'en fra Perchs (der i dag hedder Indian Chai) er på sort base fra Assam (Indien) og er krydret med kanel, appelsinskaller, nellike, pomerans, peber, enebær og allehånde. Krydderierne går rigtig godt igennem. Sammen med den sjat sædmælk, jeg hældte i, blev det en dejlig krydret og cremet blanding, der ligger lidt tungt i maven, men til gengæld gør en mæt, tilpas og varm. Perfekt til en kold efterårs- eller vinterdag!


God weekend :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar