lørdag den 22. december 2012

Klejner skal der til...

...før det sådan rigtig kan blive jul :-) Det har i hvert fald været min faste tradition i en del år efterhånden. Det er en tradition, jeg har valgt at overtage fra min nu afdøde mormor, der også elskede klejner. Det er selvfølgelig hendes gode gamle opskrift jeg bruger, skrevet ned for mange år siden, mens hun stadig levede, så den er skrevet direkte af efter hendes hukommelse.

Jeg havde egentlig forstillet mig at fotografere gennem hele processen, men da koge-dagen endelig kom, glemte jeg da alt om kamera :-( Det kom jeg først i tanke om, da jeg stod og kogte de sidste par stykker. Øv øv.

Men I skal da ikke snydes for et billede af det færdige resultat samt en opskrift :-)


I dag har jeg spist de lækre klejner, mens jeg drak en god kop Frederiksdal Julete. Denne the er jeg virkelig gået hen og blevet glad for :-) Jeg synes, den smager af sådan en lækker blanding af noget appelsin, kanel og karamel, hvilket jeg er vild med. Især fordi det får den til at adskille sig lidt fra andre juletheer, der ofte smager meget af kardemomme og nelliker og andre krydderier.
Jeg valgte theen meget bevist, når nu jeg også ville have klejnerne, fordi jeg synes, at sort the med lidt smag fungerer rigtig godt sammen med de ellers lidt fede klejner. Jeg ville aldrig vælge en fin hvid the sammen med klejner, da klejne-smagen helt ville overtage smagsløgene.

Men nu til opskriften :-)

1 portion
4 dl mel
50 g sukker
50 g smør
1 æg
3 spsk fløde el. mælk (jeg bruger fløde)
1 tsk hjorttaksalt
revet appelsinskal (husk de ikke må være sprøjtede!)

Det hele blandet sammen til en fast dej. Nogengange skal der mere væske i. Jeg lavede dobbelt portion, og jeg endte med at bruge 7 spsk fløde. Den skal æltes en del for at få smøret godt blødt. Når dejen er bedst, er den stadig en anelse klistret.
Derefter rulles den ud til den er ca. 2-3 milimeter tyk. Man bruger en klejnespore til at skære klejnestykkerne ud af dejen, så de få den bøljede kant. Mine klejner er ca. 2,5x7 cm. Til sidst laves en rids i midten af klejnen med klejnesporen på ca. 2-2,5 cm. og den ene ende af klejnen trækkes igennem (her er det så det ærger mig, at jeg ikke fik taget billeder til jer :-/ ).

Klejnerne koges i palmin el. svinefedt (jeg bruger svinefedt), ca. 1 pakke pr. portion. Tjek at fedtet er varmt nok ved at stikke en tændstik (enden med træ) ned i fedtet. Bobler det op, er fedtet varmt nok :-)

Klejnerne puttes i fedtet et par stykker ad gangen. Når de er fine lysebrune, er de færdige.

Spørg endelig, hvis jeg ikke har forklaret godt nok :-) Jeg er ikke så god til det der med opskrifter ;-)

Det færdige resultat:

Nu vil jeg smutte i Tante T igen igen :-) God weekend :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar