onsdag den 15. august 2012

Smager teen, som den dufter?

Hvordan er det nu lige med duften og smagen af te? Kan man regne med, at teen smager, som den dufter?

Dette er desværre langt fra tilfældet.

At duft og smag ikke kan kombineres med sikkerhed, gør det endnu sværere, når der skal vælges ny te til samlingen, for man vil jo gerne ende ud med noget, der smager rigtig godt. Desværre har jeg erfaret at eneste måde at vide sig 100% sikker på, om man kan lide teen, er at smagen den i korrekt brygget tilstand. Og det er jo sjældent muligt, når man køber te, uanset om man køber i dagligvarebutikkerne, te forhandlernes butikker eller på deres hjemmesider.

Det sker selvfølgelig at te forhandlerne deler smagsprøver ud i butikken, men skulle man være så heldig, er det sjældent de kan tilbyde mere end 2 slags te. Hos Perchs og Tante T kan man selvfølgelig købe teen i deres te-saloner, men det kan nok godt gå hen og blive lidt dyrt, hvis man skal smage alle de te, man overvejer at købe :-)

For bedre at lære sine smagsløg at kende, skal man starte med at fokusere på selve te-basen. Hvis man f.eks. ikke kan lide grøn te, hjælper det ikke noget at købe en grøn te, fordi den dufter fantastisk. Den vil stadig smage af grøn te! Så er det bedre at finde samme smagsvariant på en base af sort eller rød te, hvis man kan lide disse typer.

I mit køkken har jeg to teer, der i den grad har snydt mine næsebor. Den ene positivt, den anden negativt.

Jeg har tidligere boet i Bergen i Norge og her fandt jeg en Jordbær Kiwi te. Den dufter helt fantastisk sødt, og de markedsførte den også som værende en bestseller. Så den måtte jeg da prøve :-)
Desværre blev jeg skuffet. Teen er syrlig! Bestemt ikke den smag, jeg havde forventet, når den duftede så sødt og lækkert. Jeg kan sagtens drikke teen, men der skal 1-2 teske fulde akacie honning i, før jeg kan lide den. Normalt putter jeg aldrig sukker eller andre sødemidler i min te. Men lækker ser den da ud:

Teen er lavet af tørret jordbær og kiwi stykker, så der er ingen te i. Jeg tror, det er kiwien, der gør smagen syrlig, da jeg har en anden te med jordbær stykker, der ikke er syrlig. Jeg kan godt lide Jordbær Kiwi teen, da den er dejlig frisk og anderledes, men jeg ville nu alligevel hellere have haft en lækker sød te, der smagte, som denne te dufter ;-) Fremover husker jeg, at jeg ikke skal købe te med kiwi stykker i, hvis jeg ikke vil have en syrlig te.

En anden te, der dog overraskede positivt, var Cool Mint. Den dufter ikke af særlig meget, kun en svag citrus duft kan anes. Derfor forventede jeg mig ikke så meget af den, da jeg bryggede den første gang. At smagen er temmelig kraftig i forhold til almindelig te, kom derfor meget bag på mig. Det er blandt andet lakridsroden i teen, der giver den denne kraftige sødlige smag, men da lakridsrod ikke dufter at noget, blev min næse snydt.

Pointen med dette indlæg er altså at sige, at jeg desværre ikke kan give jer nogen guidelines. I må prøve jer frem :-) Dog vil jeg anbefale, at I altid drikker en te 2-3 gange, før I beslutter jer for, om I kan lide den eller ej. Jeg har i hvert fald selv erfaret, at hvis en te skuffer mig, smager den alligevel bedre 2. gang jeg drikker den, fordi jeg ikke har nogen forventninger. Ofte har man så store forventninger til teen første gang man smager den, at man helt glemmer at smage efter, hvad den så smager af. -Hvis den ikke lige smagte af det, man forventede.

God fornøjelse med te-jagten :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar