mandag den 4. juni 2012

Projekt iste 3

Her får I lige en opdatering på Projekt iste :-)

Jeg har forsøgt mig med en kande iste lavet på Hvid Tempel te, en te jeg endnu ikke har skrevet om herinde. Selve teen vil jeg kommentere nærmere på en anden dag.

Først lavede jeg en kande te på 0,8 ltr kogt afkølet vand (80 grader) og to spiseskefulde te. Jeg valgte ikke at tilføje yderligere ingredienser, da jeg gerne vil smage mig frem her i "udviklingsprocessen". Teen fik lov at trække i ca. 7 minutter, derefter kom i køleskabet natten over.

Den afkølede te smagte ok, men jeg syntes, den manglede noget sødme, da teen i sig selv er meget fin og mild i smagen. Derfor kom jeg 2 skefulde sukker i og lod det stå i nogle timer til sukkeret var opløst. Desværre viste det sig, at jeg havde puttet for meget sukker i. Jeg tilføjer normalt aldrig sukker i hverken te eller mad, så jeg skulle nok have hældt lidt i ad gangen. Resultatet blev i hvert fald en iste, der var alt for sød til min smag.

Næste skridt blev så 2 skiver citron, der fik lov at ligge i en halv dags tid, så teen rigtig kunne trække smag. Det hjalp en hel del, og jeg endte med at drikke halvdelen af kanden, inden jeg hældte resten ud, og det blev kun hældt ud, fordi det da var 2 døgn siden, jeg havde brygget teen, og jeg er lidt sippet med mad-/drikkevarer og holdbarhed :-)

Men konklusionen på dette projekt er altså, at det bestemt var drikbart, men jeg skal prøve uden helt så meget sukker næste gang. Og ind til videre vil jeg da også gerne sige, at jeg altså foretrækker min te varm ;-) Men jeg synes, det er sjovt at eksperimenterer lidt, og jeg har stadig masser af ideer til iste, jeg skal prøve at lave.

En opsummering af opskriften:
0,8 ltr kogt vand, max. 80 grader
2 spiseskefulde Hvid Tempel te (skal trække i ca. 7 minutter)
1-2 spiseskefulde sukker (alt efter hvor sød en smag, man er til)
2-3 skiver usprøjtet citron (økologiske citroner er usprøjtede)

Generelt har jeg erfaret, at iste kræver en større mængde te end når teen skal nydes varm!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar