fredag den 7. marts 2014

Godt med chili

I dag skal det handle om hele 2 theer, der begge indeholder chili. Chili er rigtig godt i the, også for mig der ellers ikke er så glad for chili i maden.

Den første the er Sweet & Spicy fra Tante T.

Det er en god og kraftig urteblanding til de kolde dage, der bl.a. indeholder lakridsrod, kakaoskaller, anis, ingefær, mynte, kanel, chili, kardemomme, nelliker og peber. Theen kan godt holde til at trække længe, så krydderierne rigtig kan afgive smag. Det giver en meget dyb mørk gul farve, der næsten virker lidt tyk i konsistensen. Jeg tror, det er lakridsroden, der gør dette.
Theen er som navnet antyder både sød og stærk. Sødmen kommer fra lakridsroden, mens det stærke bl.a. kommer fra chilien. Den kradser lidt på vej ned i halsen, så det er primært en the, jeg finder frem, hvis jeg er syg eller ved at blive det. Jeg føler den renser godt igennem. I det daglige drikker jeg den dog ikke så meget, da jeg synes, den er for krydret.

Den anden the er Sweet Chili fra Yogi Tea.

Dette er en ayurveda urteblanding med lakridsrod, kakaoskaller, krusemynte, fennikel, anis, ingefær, pebermynte, brændenælle, chili, kanel, kardemomme, nellike og sort peber. Altså indeholder den lidt flere forskellige krydderier end Sweet & Spicy fra Tante T.
Navnet på denne the passer rigtig godt, da det er en dejlig sød the. Man kan fornemme chilien lidt på tungen, men det er ikke noget, der kradser eller brænder i halsen, så den er mildere i chilismagen end Sweet & Spicy. Derudover er den også mindre krydret generelt.
Men den giver stadig varmen på en kold dag, så hvis man gerne vil have krydret the, men synes Sweet & Spicy er lidt for kraftig, er denne måske noget? :-) Jeg er nok mest til denne lidt mildere udgave, med mindre jeg som sagt er syg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar